W najbliższym czasie uruchomione zostaną loty pomiędzy Polską i Tajwanem, zapowiedział szef Ministerstwa Spraw Zagranicznych Tajwanu podczas wizyty w naszym kraju. Z deklaracji wynika, że połączenie ma być realizowane przez EVA Airways w formule code-share z PLL LOT.
– Z radością ogłaszam, że tajwańskie linie lotnicze EVA Air niedługo zaoferują pośrednie połączenie lotnicze pomiędzy Polską i Tajwanem dzięki umowie code-share z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Pozwoli ono wzmocnić wymianę na poziomie indywidualnym oraz więzi handlowe pomiędzy naszymi krajami –
powiedział Lin Chia-lung, minister spraw zagranicznych Tajwanu podczas uroczystego obiadu w Warszawie, w którym brali udział przedstawiciele biznesu z Polski i Tajwanu, w tym m in. producenta sprzętu Apple Foxconn (Hon Hai), Chunghwa Telecom, Chimei Corp oraz Platforma Optyki Tajwanu.
Połączenie z przesiadką, z międzylądowaniem czy non-stop?Ze słów ministra Lin o połączeniu pośrednim wynika, że najprawdopodobniejszym wariantem jest połączenie EVA Air z międzylądowaniem w Bangkoku, co oznaczałoby to, że pasażerowie z Polski obok łączności z Tajpej, zyskają także bezpośrednie połączenie do tego miasta. EVA Air realizuje szereg lotów w tej formule do Europy.
Wybór linii EVA Air do obsługi trasy wynika z zapisów porozumienia regulującego transport lotniczy pomiędzy Polską i Tajwanem z 2015r. Umowa obejmuje loty pomiędzy lotniskami Tajpej Taoyuan i Kaohsiung a Warszawą i dwoma innymi, niewskazanymi jeszcze, lotniskami w Polsce. Zgodnie z treścią tej umowy, polskim przewoźnikiem, wyznaczonym do operowania lotów na Tajwan jest LOT, podczas gdy loty do Polski mogłyby wykonywać linie lotnicze EVA Air.
Według doniesień z czasu podpisania porozumienia, PLL LOT oraz EVA Air były wtedy bliskie uruchomienia połączenia pomiędzy Warszawą i Tajpej. Loty miałyby być wtedy realizowane w formule code-share z przesiadką w Bangkoku, dokąd z Warszawy dolatywałby LOT, a z Tajpej EVA Air (Bangkok jest ważnym hubem przewoźnika, gdzie międzylądowania wykonuje wiele lotów do Europy). Uznano wówczas, iż nowatorska formuła hubu nożycowego skróciłaby czas przesiadki oraz niosłaby wiele korzyści dla oby linii. Ostatecznie jednak w 2015 r. LOT nie zdecydował się zainaugurować rejsów rozkładowych do stolicy Tajlandii, a w liniach lotniczych EVA Air miały miejsce znaczące zmiany we władzach spółki. Ani LOT ani EVA Air nigdy nie odniosły się do komentarzy prasowych o domniemanych planach współpracy. Zamiast współpracy z EVA Air, LOT przez jakiś czas oferował loty code-share do Tajpej, jednak było one realizowane przez Grupę Singapore Airlines z przesiadką w Singapurze.
W świetle dynamiki rozwoju flot dalekodystansowych EVA Air oraz LOT na przestrzeni ostatnich 10 lat, wypowiedź ministra Lin o połączeniu pośrednim najprawdopodobniej można zinterpretować jako plany uruchomienia lotów EVA Air do Warszawy z międzylądowaniem w Bangkoku, bardziej niż powrót do planów hubu przesiadkowego sprzed dekady.
Chętne także linie China AirlinesTajemnicą nie jest to, że do uruchomienia lotów do Polski
przymierza się przewoźnik narodowy Tajwanu, linie lotnicze China Airlines. W 2023 r. podczas inauguracji lotów do Pragi Shing-Hwang Kao, prezydent China Airlines, zapowiedział iż
Polska oraz Hiszpania to potencjalne dwa kolejne kierunki przewoźnika na naszym kontynencie. jednak start połączeń nie nastąpiłby przed 2025 r., kiedy to flota przewoźnika z Tajpej ma wzbogacić się o zamówione boeingi 787 Dreamliner. Na drodze do realizacji tych planów stoi umowa pomiędzy Polską i Tajwanem przyznająca prawa przelotowe liniom EVA Air. Przykłady pokazują jednak, że podczas gdy niektóre kraje, takie jak Francja, rygorystycznie przestrzegają ustalenia o jednym przewoźniku z Tajwanu, to na innych lotniskach, takich jak Amsterdam czy Wiedeń, znajduje się miejsce zarówno dla EVA Air, jak i China Airlines.
Warszawa – Tajpej, czy może kolejne miasto?Zainteresowanie otwieraniem połączeń na Tajwan ma bardzo silne podłoże biznesowe. W 2022 roku Tajwan zainaugurował działalność Funduszu Inwestycyjnego dla Europy Środkowej i Wschodniej, który ma za zadanie jeszcze bardziej zwiększyć obecność ekonomiczną firm z Wyspy w naszym regionie. to właśnie wymiar gospodarczy współpracy pomiędzy Warszawą i Tajpej był głównym motywem przewodnim wizyty ministra Lin w naszym kraju. Jednym z ważnych beneficjentów zwiększenia inwestycji Tajwanu jest blisko sąsiadująca z Polską Litwa. W szczególnym obszarze zainteresowania europejskich podmiotów jest uczestnictwo w łańcuchu dostaw oraz łańcuchu wartości przemysłu półprzewodników. W tym sektorze, uznawanym za strategiczny z punktu widzenia globalnego wyścigu technologicznego, Tajwan uznawany jest ze jednego z liderów, co szlakom lotniczym na wyspę nadaje szczególne znaczenie dla biznesu.
Ważną rolę w łańcuchu dostaw po stronie polski odgrywa Wrocław, położony blisko krystalizującego się “Trójkąta chipowego”. W przeszłości ten atut pozwolił sięgnąć władzom lotniska
we Wrocławiu po bezpośrednie połączenie lotnicze do Seulu. Władze portu niejednokrotnie dawały wyraz swoim ambicjom i przekonywały, iż siatka lotów dalekodystansowych z miasta nie musi ograniczać się do stolicy Korei Południowej. Tajwan bez wątpienia doskonale wpisuje się w zainteresowania portu, obowiązująca umowa państwowa zezwala na uruchomienie lotów.
Wiadomo, że władze wielu firm z branży półprzewodników, przywiązują wielką wagę do istnienia efektywnej sieci transportowej. Legendarny założyciel firmy TSMC, 92-letni Morris Chang, określany jako “Ojciec chrzestny branży półprzewodników”
wymienił tajwańską KDP jako jeden z trzech głównych fundamentów
sukcesu branży półprzewodników na Tajwanie. Tajwańskie centrum branży high-tech zlokalizowane jest w Hsinchu, oddalonym 10-min jazdy KDP od stacji Taoyuan, obsługującej port lotniczy dla Tajpej. W momencie, gdy nasz kraj pozbawiony jest sieci KDP, bezpośrednie loty do Wrocławia częściowo rozwiązywałyby problem gorszego skomunikowania Warszawy z hubem branży półprzewodników. Dobrą podpowiedź stanowi obserwacja trasy łączącej Tajpej z San Francisco, lotniska obsługujące Dolinę Krzemową w USA, na której oferowanych jest siedem rotacji lotniczych dziennie.
Wyczekiwane połączenieOficjalna wypowiedź szefa dyplomacji Tajwanu pozwala przypuszczać, iż do otwarcia trasy łączącej Polskę z Tajwanem doszłoby już w najbliższym czasie. Przesłanką do istnienia połączenia jest szybko rosnąca wymiana handlowa pomiędzy przedsiębiorstwami z Polski i Tajwanu, oraz coraz to nowe wspólne projekty gospodarcze.
Warto również odnotować, iż od 2021r. Biurem Polskim w Tajpej kieruje doświadczony dyplomata Cyryl Kozaczewski, który podczas pełnienia funkcji ambasadora Rzeczypospolitej Polskiej w Japonii w latach 2012-2016 zaangażowany był w proces otwierania połączenia lotniczego PLL LOT do Tokio.